» » » Aan barrels / Harry Vaandrager

Aan barrels / Harry Vaandrager

Nee. Nee. Nee nee nee. Het is nee, en het blijft nee. Nee. Duidelijk? Niet anders dan nee. Voor altijd nee. Drie letters. N.E.E.
Nee nee nee. Het is nee. Nee nee neeeee. Alleen nee. Nee, nog niet duidelijk?
Nee. Nee en nee. Nee. Flikker op. Het is nee. Nee nee nee.
Het is nee, meer niet. Neeeeeee. Nee nee nee. Nee dus. Nooit niet. Natuurlijk niet. Het is nee. Nee. En nee en nee en nee en nee en nee. Het blijft zeker nee. Nee nee nee. Nee is nee. Nee dus. Nee. Begrepen? Nee nee nee. Niets anders. Nee. Moet ik het herhalen? Nee. Het is nee. Nee. En nee. Punt uit. Nee. Nee. Het blijft nee. Reken maar. Nee nee nee. NEE.
Ik zeg nee.


Boekverzorging: Danny Dobbelaere (Grafijn, Gent)
Lettertype: URW Grotesk
Druk: Cultura, Wetteren
Pagina’s: ca. 180 – ingenaaid – zwart op snee
Afmetingen: 13,5 X 20 cm
ISBN: 978 90 38894 577
ISBN: 978 90 79202 102
Prijs: 19,95 €

Extra informatie

Harry Vaandrager is ambitieus. Met Aan barrels heeft hij het waagstuk aangedurfd de ultieme existentiële roman te willen schrijven. Het is een ontluisterende en eigenzinnige roman over la condition humaine geworden. Over haat en zelfhaat, over geboorte en niet geboren willen zijn, over liefde en jaloezie, over pijn en eenzaamheid, over (on)macht en wantrouwen, over de kleinheid van het bestaan en megalomanie, over verlangen.

De dwingende opening doet de lezer direct vermoeden een bijtende tekst voorgeschoteld te krijgen. Zonneklaar, deze roman is geen pageturner. Stijl en inhoud vallen samen in deze grotendeels plotloze roman, bestaande uit negen monologen waarin de tijd parallel verstrijkt. De lezer zal zelf de verbanden moeten smeden. Zijn eigen weg moeten zoeken in de leugens en onbedoelde waarheden die de personages zichzelf en elkaar vertellen. Daarbij hoort hij echo’s van o.a. Beckett, Claus, Schwab en Jelinek.

Negen monologen, negen personages. De kale plot is in eerste aanleg metaforisch. Vier gedetineerden gefixeerd op slechts twee zaken: ontsnappen, en het strippen van de Van Dale op onnuttige/zinledige woorden.

Of zoals Bart Vervaeck zegt: “…  een indrukwekkende constructie rond een afwezige (de doodgeboren Andreas), die op het eind zelf aan het woord komt. De laatste bladzijden geven een stem aan de stilte die voor de geboorte en na de dood komt. Het weerspiegelt perfect de poging om een taal van het zwijgen te vinden – een probleem waarmee de acht stemmen die rond Andreas cirkelen, kampen.”
Vaandrager deinst er niet voor terug de lezer te geselen. Gelijk la condition humaine.

Harry Vaandrager debuteerde met de dichtbundel Langs toendra’s (De Bezige Bij, 1978). In 2010 verscheen bij Nijgh & Van Ditmar de bundel Wat telt is van niets gemaaktAan barrels is zijn romandebuut.

Aan barrels is een coproductie met uitgeverij Nijgh & Van Ditmar.



Bekroond met de Prijs Best Vormgegeven Boeken 2012. Lees meer.


Recensies

  • Kurt Snoekx over Aan barrels op brusselnieuws.be
  • “Alleen woorden die hun jas uittrekken”, Marc Cloostermans in DeStandaard en op markcloostermans.blogspot.com
  • “Van nee naar niets”, Hans Demeyer op deReactor
  • Ezra de Haan over Aan barrels op literatuurplein.nl
  • “Spetterend taalvuurwerk tegen inktzwarte hemel”, Wim Sanders op literairedebuten.nl
  • “De illusie van vruchten”,  Sheila van Rheenen op literairnederland.nl
  • “Je krijgt er de herfst van in je kop”, Hassan Bahara in De Groene Amsterdammer (02/2012)
  • Christophe Van Eecke over Aan barrels in De Leeswolf (2012/2)
  • Piet Gerbrandy over poëzie en proza van Harry Vaandrager in Ons Erfdeel (2012/2)
  • “De wereld schijnt overal te zijn”, Lucas van der Deijl over het tragisch realisme van Harry Vaandrager in Vooys (32/1)